Thursday, October 8, 2009
Abandoned III
Thursday, October 1, 2009
Nazeem's 1st Hari Raya celebration.
Tahun ni, Alhamdulillah, kami dapat beraya bertiga... Sgt best! erm..kitorg blk ke Kg. Gajah (hubby's side) hr Jumaat (18.9.09) da mlm br smpi..kitorg bebuke kat Teluk Intan. Mkn mee grg ja! sumer nasi n lauk pauk da abis. hehehe~ Malam tu, Nazeem pon try la bj melayu die. Nenek yg jahit. Handsomenye anak ibu!
Raya ke-2 lak, beraya blk ngn sebelah hubby. Beraya mcm biase la. Mcm raya petama. Mkn2, sembang2...
Raya ke-3 lak, g Perlis. Sbb my cousin kak long bertunang. Best! dpt jln2. Lama x g belah2 sana. xsempat nk singgah UUM. hehehe~
Congratulations kak long n jiman. cpt2 kawen k!
us at kak long'sDo u guys notice dat i haven't change my tudung? hahaha... Actually, i do hev several pieces tudung raya but i just LOVE, LOVE, LOVE dis tudung so much. I bought it at Ariani. hehe~ suke ati aku la xnk tukar tudung~ ;p
hmm.. smpi sini dl.. ade mase tulis lg.. xlarat nk pk nk tulis ape sbb otak da berkarat sbb da lama xdigunakan. huhu~
Thursday, September 17, 2009
Selamat Hari Raya
Wednesday, September 16, 2009
Dengki
Secara terus terang, sy xnafikan, mmg sy ada perasaan ini dlm diri sy. Menurut ibu sy, dr kecil lg sifat ini da ada dlm diri sy. Walaupon, sy telah dpt lebih dr adik2, sy tetap xpuas ati ngn dorg. Contohnya, kalu abah sy belikan mainan utk sy minggu lepas, minggu ni turn adik sy dpt mainan, tp sy akan amuk sbb sy xdibelikan mainan jgk. Sy akan amik mainan adik sy, atau melakukan sst kepada adik sy spy hati sy puas. Jht x? Sy pon pnh tolak adik sy jth tangga n jth dr buaian. Huhu~ Nmpknye sifat ITU terus ada dlm diri sy. L
Sampai sekarang pon..sy selalu merasa perasaan itu semakin menjadi2. Sentiasa xpuas ati ngn ape yg sy ade. Sy telah ade seorg suami yg saaaaangat baek. Die sgt penyabar ngn kerenah sy. Bg sy, die hampir perfect. (sbb xda org yg perfect) rsnya, yg mencacatkan reputasi die adalah ble die ckp tpon, suara die sgt kuat. Hehehe ;p Sy juga mmpunyai seorg ank yg saaanggaaat comel, pandai, cukup sifatnye, sihat, baek dan etc. SEMUA org ckp sy patut bersyukur dgn semua yg dikurniakan Nya kpd sy. Sy xnafikan, mmg sy sgt bersyukur! Tp... slh ke kalau sy nak lbh? Knp ble sy ckp ja sy nk lbh, org akan kata sy xbersyukur?
Sy sgt xpuas ati ngan kwn2 yg jg mmpunyai suami yg baek spt suami sy dan ank yg cml spt anak sy dan mereka mempunyai PEKERJAAN! Mereka ade duet sendiri. Mereka bole shopping n beli ape yg dorg nk sesuke hati. Mereka bole tlg adik2 kalu adik2 memerlukan wang tambahan. Mereka bole belikan bj ry utk adik2 dorg. Leh kc duet raya pada kuarga dorg.
Sbnanye sy xpnh kisah tntng sifat buruk yg ada pd dr sy ni. Tp... lama2 mcm semakin teruk. Semacam ada perasaan benci pd kwn2 yg dpt rezeki lbh dr Allah. Sejak itu, sy perlu mncari, ape sbnanye perasaan itu. MasyaAllah.. rupanya itu adalah sifat DENGKI.
Dengki bermaksud sifat seseorang yang tidak suka orang lain lebih daripadanya atau tidak suka orang lain mendapatkan kenikmatan Allah. Sy merujuk di web ini.
Ya. Setiap kali mndgr kejayaan kwn2 sy, terbit perasaan meluat, benci, xsuke dan semua yg sama maksud dgnnye. Namun, jauh dlm hati sy mengetahui yg sy xsepatutnya berperasaan begitu. Saya pon mula melayari internet utk `menggali’ masalah sy ni.
Menurut web yg sy linkkan di atas, untuk mengatasi perasaan dengki ni, sy harus belajar dan memahami aqidah Islam sebenar. Panjang lg la yq sy harus gali. Sy jg hrs memahami konsep takdir menurut syariat Islam, sehingga faham bahawa segala kenikmatan dan rezeki tidak lepas daripada ketentuan takdir Allah serta meyakini kenikmatan diberikan kepada setiap orang sesuai dengan hikmah yang diinginkan-Nya. Sy jg mengetahui yg dengki ini adalh sifat kaum yahudi (Nauzubillah). Jadi, lbh baikla sy wat xtau je ngn kejayaan yg dikecapi oleh kwn2 sy. Semua itu takdir. Tp, sesungguhnya sy kurang faham dgn takdir. Takdir ni da ditentukan? Xleh ubah? Jd.. adakah takdir sy mengatakan sy akan mnjadi surirumah dan xmampu nk mmbntu keluarga sy? Kalau itu takdir sy, xperlulah sy berusaha mncari kerja atau memikirkan ape sy ptt wat utk dpt kerja. What if takdir sy mngatakan sy akan dpt kerja satu hari nnt? Bole kah dgn melepak dirumah tnpa usaha, sy akan mndpt kerja sbb da takdir sy akan dpt kerja?
Saya kene memahaminya dgn lbh mndalam. Nnt ada masa, InsyaAllah. Mungkin sy akan menulisnya di post yg akan dtg. Till then, fingers off here.
Monday, September 14, 2009
Nazeem lagi
Skrg, da suke tgk iklan kat tv... iklan favourite die adalah iklan teh org kampong. Hahaha.. yg tong sampah colour hijau tu. Mengekek2 die ketawa.
The hardest part is nak pakaikan diaper, baju n suar. Hadoi..seksa rasanye. Knp lah die xsuke pakai sumer tu? Tp..die sgt suke mandi. Die suke tepuk2 air. Yg basah, ibu die la.. =)
Gigi pon da ade 2btg. Way to go dear! Xdela teruk pon die wat perangai. Mcm2 some parents dok cite dorg xleh tdo mlm ank dorg tgh teething kan.. demam ke ape..nazeem ni xde la pulak. Xtaula kalu nnt2.
Nazeem pon da pandai bangun n jalan. Tp kene pgg bende la. Hehehe... skrg asyik nak pgg katil n jln2 kelilling katil. Xpon kat kusi. Pantang kene tinggal kejap, tgk2 die da berdiri kat kusi. Kalu kuat xpa la jgk. Ni lembik2 lg. Selalu gak jth. Sian anak ibu... tp determination die sgt kuat. Xjemu2 nak usaha smpi bole. That’s my boy!!! Abah cakap kat nazeem, target raya ni da bole jln. Haha~ harap2 bole la.. hehehe. Yakin boleh!
Nazeem ni sgt liat nk minum air masak. Die nak minum dlm gelas mcm org besar. Abis tumpah2. perasan da besar la tuh. Padahal abah da beli cawan baby yg ada sprout tu. Nth ape nama. sprout ke ek? Yg ada straw pon beli gak. Tetap xnk. Nak dlm gelas gak.
hmm.. I guess, pen off here for now. kalu ade mood nnt, tls lg. Ibu sayang Nazeem sgt2!!!!
Wednesday, September 2, 2009
Hari yang bosan
hmm.. Cite psl masak smlm lah. Smlm utk pertama kalinye sy msk grand sikit la... (grand la sgt).
Adoi..Lupe nk amik gamba. Smlm wat Siakap 3 rasa n ikan bawal msk stim. Puding karamel pon wat juge. tp, xjd sgt la. but the taste is marvellous! =) Sbnanye sy xsuke sgt msk. Sbb rsnye xsesedap masakan ibu... n memenatkan. Phew~ tmbh2 nk kene bergadoh ngn Nazeem lg ms nak masak tu. ye lah. Die mengacau kat dapor. Sumer benda die nak capai da. Da tinggi anak ibu... tu yg ssh tu. Kang tergolek kuali minyak ke.. ape ke.. hadoi.. tp, best ble masak, Mr. Hubby suke n mkn byk. Xtaula kalu die nk jaga ati je ke...
Nazeem lak skang ni mcm sshnye nk cntrl. Huhu~ Die xsuke maen ngn toys tp suke sgt ngn benda2 bkn toys. Steering, roda, botol air, etc dan yg plg skt ati suke sgt maen ngn benda koto2 cthnye selipar n kaen pengelap kaki. Sumer tu nak msk mulut. Geram sgt kdg2.
Die da tinggi sgt. Kaki die pon da pjg. Da Xmcm baby da... Kesian die. Pysically die besar, otak die pon berkembang dgn baek. Mcm2 die nak wat di luar kemampuan die. That's the hardest part. Kalu kte xkc wat or die xleh wat, mst die hangin. Contohnye die nk jalan tp die xleh jln or he wanted to pick things on the floor while he's in the walker. Pernah tu die tonggeng nk amik benda atas lanti nsb baek walker tu xtertonggeng skali. Phew~ I hope he's doing fine. I love u so much syg...
Steering II
Oleh kerana Nazeem sgt suke steering, dan dalam usaha nak menggalakkan die sukekan TOYS, abah telah membeli la toys yg ada unsur steering. Ada lampu kelip2, ada lagu2, ada bnyi2, ade gerak2.. Tapi, die tetap xnak maen jugak. huhu~ knp ek?

Tanpa putus asa, abah beli lg satu benda yg ada steering, tetap die xnk naek bende alah ni. Gayat! Pon ade muzik2, lampu lip lap...Die tolak dr bawah ja.. n maen rodanya. huhu~ tp, kalu naek kereta. ye..kereta btol2..bukan cubaan.. Mst nak g kat abah die nak maen steering. Bile ibu amik, die mst nangis kuat2 smpi kuar air mata. hadoi~ Mana bole syg.. Syg tu baby lg..mana bole drive kete btol2..huhu~

Monday, August 31, 2009
31.08.2009
Wednesday, August 26, 2009
7 to 9 months Milestone
OB : Sit without support
N : Sit with support =)
OB : Reaches for things with a sweeping motion
N : Excellent!
OB : Imitates speech sounds (babbles)
N : Naa.. tp die pndi sebut "ntah!"
OB : Says "dada" and "mama" to both parents (isn't specific)
N : yeap! die sebut aaabbbaahhh n maammaamm
OB : Begins to crawl
N : Not yet. but he manages to lift up his body n butt. xberani lg nk memulakan step.
OB : Passes object from hand to hand
N : yeah.. he can do it really well.
OB : Combine syllables into wordlike sounds
N : Not even a word!
OB : Stands while holding onto something
N : Excellent!
( OB = Other baby , N = Nazeem )
Abandoned II
Sedar xsedar, skrg da msk pon bulan Ramadhan. Hari ni hari ke-3 berpuasa. As for me, this year (InsyaAllah) will be celebrating puasa n hari raya wif my beloved Mr. Hubby for the 2nd time while 1st time wif our adorable baby Nazeem. On the hari raya, he will be 9m++. Baju raya die da settle da ;) Tokbah Nazeem pon ade beli gak baju ry kat Nazeem. TQ maktok n tokbah!! But, the baju melayu is waaayy too big la maktok... Next year br muat kot. hehe.. nsb baek, nenek ade jhtkan baju melayu utk nazeem. tp, xtau la muat ke x sbb xsiap lg. hehe~

Saturday, August 8, 2009
Steering
Di atas adalah gambar Mr. Hubby ms kecik2. hehe~
Thursday, August 6, 2009
Fries
Monday, August 3, 2009
Teething
Sunday, August 2, 2009
8 months of precious 'momentO'
Basically, Nazeem will laugh at funny expressions = muka abah dia ; with his silly faces! TAPI. Lsg xnk ketawa kalu ibu die yg wat lawak. Haahaha.. ibu die xlawak kot. He also may start laughing at surprises such as face appearing from underneath a blanket or a toy popping out of a box. Nazeem loves to smile n I really adore his smile. Sgt sweet... =)
Nazeem has been able to recognise ME n show it CLEARLY. Dia mst kene nmpk ibu die dpn mata. Lsg xleh hilang. Sgt ssh nk wat keje umah.
Nazeem will become clingy and anxious around new people. Tambah2 kalu suara org tu kuat. Hehe. Kalau blk kg side abah die, mst die nangis je ms smpi. Sbb abah die org Banjar n suara mereka sgt kuat! hahaha...
Communication skills die pon da berkembang. Bole dengar Nazeem squeals (sgt skt telinge n hati) n bubbling sounds. ..tata..bah..yah... etc. Sweet sound =)
Wkt mkn sgt mencabar jiwa dan raga sbb die xleh dok diam n always wanted to grab the spoon I were feeding him with or snatched food off the plate. Kalau die da leh duduk elok2 atas kerusi, mmg la xkisah nk kc die cube mkn sndr... mslhnye, duduk pon xkuat lg. Baru ja dis 2weeks leh duduk. tu pon, jth2 jgk lg.
Then, smlm Nazeem leh berdiri, of course la by the help of his playgym kan. Can see the glory light from his face. hahaha~
Kalau bace dlm baby progress, by 6th month, baby da nk tumbuh gg. Tp, Nazeem byg2 pon xda lg. xkisah sgt sbb kalu tumbuh gg awal2 nnt die gigit2 org.kan? hehehe~
xleh pk dah ape lg nk tulis. Buat pengetahuan semua, ibu nazeem sgt pendiam. hahaha~ bkn pendiam, tp... xpandai nk elaborate point. Lbh suke straight to the point, ringkas dan padat.
whatever it is Nazeem... u've been such the very2 good boy to ibu n abah syg... We love u soooooooo much!!! MMuuuuaahh!!! xxxxx
Wednesday, July 29, 2009
Botak
Monday, July 27, 2009
mata merah
ala.. blom kul 10 dah bgn balik.. nk wat assignmentMPOB lah katekan.
sambung pe kebende.. wat blogging la pulak.. kunun nk cr gambo mata warne merah

+abah+
Learning process
Sunday, July 26, 2009
Abandoned
sbnanye, xdpt nk pk lg objective blog nih. hahaha.. so kite mengarut2 dulu la ye. lgpon, bkn ade org tau pon tntg kewujudan blog ni, untill la dpt determine the objectives of dis blog. hahaha.. mcm nk wat paperwork la pulak.
so, cite la psl kitorg dl. nothing impressive abt us. mr. hubby works at kilang kelapa sawit kat sg. buloh. for me, he's the best thing ever happened to me. no word can describe how much i love him. me? a housewife yg sgt beremosi, jiwa kacau,pnh konflik dlm diri, xda self esteem n byk lg mslh dlmn. hehe.. graduated frm UUM cos accounting. tp..mcm xtau pape da psl accounting. huhu~
kitorg kawen 14 march 2008. then dpt NAZEEM ZARIFFUDIN yg tersangat la comelnye. (puji anak sendiri) pengalaman mengandung tersangat la bestnya. nnt2 leh cite dlm post akan dtg. TAPI... delivering the baby..... was a NIGHTMARE!!!! huhuhu~ sakit seyh.. the contraction k. sape2 yg blm pnh bersalin sure takut.hahahaha...pon nnt2 kl rs nk cite, akan di citekan dlm post laen.
I guess, sini dulu la. nnt2 tls lg.
WE LOVE U NAZEEM!!!
Thursday, July 23, 2009
my abc
start blogging?
nak tulih pun xtau
for starting.. let the fingers do their jobs...
while waiting a few ideas....
tada...
+abah+





